Skip to main content

Vinci Toponderwijs

Ondanks diverse beleidsinspanningen verslechterde de gelijke kansenproblematiek in de afgelopen 15 jaar. Vinci laat zien dat het kán: goed onderwijs voor kinderen uit gezinnen met een lagere Sociaal Economische Status. Onderbouwd door wetenschappelijke kennis. Met aandacht voor de kwaliteit van uitvoering. En met aantoonbare resultaten. Bijvoorbeeld op de Brede School Academie, waar doelgroepleerlingen uitgroeien tot de beste lezers van Nederland. Of met het NELI tutorprogramma, met een leerwinst van vier tot zeven maanden voor kleuters met een grote taalachterstand. Op Top VVE-locaties stijgt de educatieve kwaliteit met sprongen. We voeren projecten uit op allerlei plekken met onderwijsachterstanden. Vaak in de G4, of in Dordrecht, Nijmegen of Almere. Maar net zo lief in Westerwolde in de provincie Groningen.


Wat Vinci doet

Ontwikkelen

Vinci ontwikkelt onderwijsconcepten. Die zijn bedoeld de cognitieve vaardigheden van doelgroepleerlingen te versterken en hun kennis uit te breiden. Dat doen we in samenwerking met wetenschappers, onderzoekers en praktijkexperts. De onderwijsopbrengst staat centraal. Daarom zijn Vinci-concepten onderbouwd met wetenschappelijke kennis en gemaakt met oog voor de praktische uitvoerbaarheid.

Uitvoeren

Het succes van een onderwijsconcept hangt sterk samen met de kwaliteit van uitvoering. Veel interventies falen omdat de uitvoering niet optimaal is. Vinci verbindt zich vaak voor langere tijd aan een opdracht. We vormen een team met de lokale uitvoerders. Samen gaan we de verantwoordelijkheid aan voor een sterke uitvoering. Het meten van de resultaten is een vast onderdeel van ieder traject.

Adviseren

We adviseren opdrachtgevers – ministeries, gemeenten, onderwijs en kinderopvang. Over landelijk beleid (de gevolgen van corona) en gemeentelijk beleid (over het effectief inzetten van subsidies, een meer onderbouwde gelijke kansenaanpak of de versterking van VVE). Schoolbesturen benaderen ons met vraagstukken over de onderwijskwaliteit op hun OAB-scholen.

Kennis delen 

Vinci heeft veel kennis over het ‘gelijke kansenthema’. Die kennis delen we graag. Dat doen we op allerlei manieren: via presentaties, webinars, kennisnotities, spreekbeurten, het verband Sterk VVE (in samenwerking met Universiteit Utrecht), de verspreiding van het katern Plukboeket en met samenvattingen van onderwijsonderzoek.


Wie we zijn

Vinci is een netwerk van experts met dezelfde hoge ambities. Het kernteam werkt samen met een kring van specialisten op het gebied van gelijke kansen. Deze groep wetenschappers, onderzoekers en praktijkdeskundigen wil net als het kernteam de onderwijskwaliteit verbeteren, met bijzondere aandacht voor achterstandsleerlingen.

Vaste meedenkers zijn Jo Kloprogge (v/h directeur Sardes), prof. Paul Leseman en prof. Elise de Bree (UU), prof. Maggie Snowling en prof. Charles Hulme (Oxford University), dr. Eva van den Broek (o.a. UU), em. prof Jeanet Bus, Tim den Heijer (B.R.A.I.N. Creatives), dr. Gillian West (Oxford University), dr. Ditte Lockhorst (Oberon) en Eef Jacobs (directeur Oberon).

Kees Broekhof

Kees Broekhof is medeoprichter van Vinci. Bedacht – samen met Arjen Scholten – de succesvolle Brede School Academie (BSA). Daarin komen al zijn ideeën over goed (lees-)onderwijs samen. Kees traint en coacht leerkrachten. Niet alleen voor de BSA, maar ook voor Top VVE, het andere Vinci-concept waarover hij meedacht. Kees werkt daarnaast al heel lang bij Sardes. (www.sardes.nl)  LinkedIn link   



Walter de Wit

Walter de Wit is mede-eigenaar van onderzoeksbureau Oberon in Utrecht. Zijn wens om dichter bij de uitvoering te staan, leidde tot de oprichting van Vinci. ‘Meer onderwijskennis de scholen in’, beschouwt hij als zijn belangrijkste opdracht. Zijn principe: meelopend onderzoek bij alle Vinci-trajecten. LinkedIn link

Arjen Scholten

Arjen Scholten is de derde Vinci-oprichter. Houdt van de dynamiek op achterstandsscholen en is geboeid door de gelijke kansen problematiek. Zijn belangstelling voor lezen (boeken, kranten, tijdschriften) is zichtbaar in meerdere Vinci-concepten. Meent – in alle bescheidenheid – dat we doelgroepleerlingen het beste kunnen helpen door hun kennis te vergroten. LinkedIn link

Iza Keuter

Iza Keuter weet niet wat ze leuker vindt: organiseren of de onderwijsinhoud. Doet daarom allebei. Draait haar hand niet om voor het leiden van complexe projecten, maar denkt even graag mee over de recente vertaling van een Brits onderwijsprogramma. Is bovendien gecertificeerd CLASS-observator, met een scherp oog voor educatieve kwaliteitLinkedIn link

Bartje de Wit

Bartje de Wit werkte als directeur bij Avans Hogeschool. Die ervaring komt hem goed van pas bij Vinci. Bartje gaat in de eerste plaats voor de onderwijsinhoud, bijvoorbeeld bij het tutorprogramma NELI, waarvan hij de uitrol leidt. De organisatorische kant van Vinci – personeel, financiën, bedrijfsvoering – vindt hij minstens zo leuk. LinkedIn link

Monica Bremo

Monica Bremo is de testleider van Vinci. CELF, PPVT of de CLASS, you name it en Monica neemt hem af. Heeft dus een brede blik op de onderwijskwaliteit van VVE en de taalprestaties van peuters en kleuters. Dat helpt haar bij de implementatie van Vinci’s tutorprogramma NELI en de ondersteuning van de deelnemende scholen. LinkedIn link

Marloes Antens

Marloes Antens houdt zich voor Vinci bezig met lezen. Voorlezen om precies te zijn. Door ouders voor wie dat niet zo gebruikelijk is. Met het Vinci-programma Pageturner beweegt ze ouders om van voorlezen een gewoonte te maken (dat ze daarbij gebruik mogen maken van digitale boeken) helpt. LinkedIn link

.

.


Benieuwd?

Benieuwd hoe Vinci jou kan helpen?
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.voor een eerste kennismaking.