Skip to main content

Voorlezen als tandenpoetsen

Bij Vinci houden we erg van voorlezen. Het liefst uit klassieke, papieren prentenboeken. We gunnen iedereen dat plezier. Maar niet iedereen deelt onze liefhebberij. In veel gezinnen wordt weinig of niet voorgelezen. Om verschillende redenen: ouders hebben zelf moeite met lezen, beheersen de Nederlandse taal niet goed genoeg, of hebben simpelweg wat anders aan hun hoofd. Begrijpelijk maar ook jammer! Want voorlezen kan een belangrijke rol spelen bij het verminderen van taalachterstanden van hun kinderen.

Geen wonder dat veel ouderprogramma's ouders proberen te stimuleren om tóch hun kinderen te gaan voorlezen. Maar hoe hard die programma’s dat ook proberen - en dat doen ze al tientallen jaren - heel veel effect hebben ze niet. Blijkbaar gaat het om een complexe opdracht.

Met Pageturner benaderen we die op een andere manier. Door ons eerst af te vragen of we ouders niet overvragen. Ons voorzichtige antwoord daarop luidt: 'ja'. Het is nogal wat, om voor langere tijd, dagelijks te gaan voorlezen. Gelukkig is er een prachtig alternatief, dankzij de doorbraaktechnologie van digitale prentenboeken. Dat zijn geanimeerde, bestaande prentenboeken, die ouders met hun kind kunnen bekijken op bijvoorbeeld hun tablet. Dat is niet moeilijk, en de effecten zijn groot - zelfs vergelijkbaar met die van papieren boeken.

Helaas is dat maar een deel van de oplossing. Als ouders toegang krijgen tot digitale boeken, is het niet vanzelfsprekend dat ze die ook intensief gaan gebruiken. En dus hebben we ons afgevraagd hoe we ouders kunnen bewegen tot het gebruik van digitale boeken. Een gedragsverandering, dus. Zo kwamen we uit bij gedragsexperts. Afkomstig uit de wetenschap. Maar ook van bol.com en RTL. Zij werkten mee aan de ontwikkeling van ons programma.

Bij Pageturner draait het niet om het aanleren van voorleesvaardigheden, maar om het stimuleren van een nieuwe gewoonte. Voorlezen als tandenpoetsen. En die benadering heeft effect!